Eğitim-Öğretim Politikası
Üniversitelerde yürütülen temel fonksiyonların tanımlandığı, organizasyonel yapıların, mekanizmaların, süreçlerin kısaca belirlendiği çerçeveler olan politikalar; kalite güvencesi sisteminin önemli bir unsurudur. Üniversitemizin en temel fonksiyonu olan eğitim-öğretime ilişkin bu politika belgesi; hem tüm paydaşlar için farkındalık oluşturma ve izleme aracı niteliği taşımakta, hem de kurumun iç kalite güvence sistemi ile ilgili mekanizmaları, önceliklerini, ilkelerini, hedeflerini ve süreçlerini ifade etmektedir.
A) Eğitim-öğretim süreçlerinde temel ilkeler:
1. Odağın öğreten-öğretme sürecinden öğrenen (öğrenci)- öğrenme sürecine doğru kaydırılması,
2. Öğrenenlerin bireysel özelliklerinin, öğrenme tarzlarının, deneyimlerinin, becerilerinin, tercihlerinin dikkate alınması,
3. Öğrenenin neyi öğreneceği ve ileri becerileri nasıl edineceği hususunda kendi bilgi ve rolü olması,
4. Öğretenin kolaylaştırıcı rol üstlenmesi ve öğrenme sorumluluğunun paylaşılması,
5. Derslerin aktif ve etkileşimli yöntemlerle yürütülmesi,
6. Girdilerden çok çıktıların (kazanımların) öne çıkması, öğrenme kazanımlarının açık ve net belirlenmesi,
7. Bilgi aktarımından derin anlamaya, eleştirel düşünmeye ve bilgiyi etkin kullanmaya yönelme,
8. Disiplinler arası yaklaşımların önemsenmesi,
9. Öğrenci ders yüklerinin (AKTS) takibi ve önceki öğrenmelerin (kredi transferi) tanınması,
10. Değerlendirmelerin daha çok süreç ve akran boyutlu yapılması, geri bildirimin sürekli olması.
B) Eğitim-öğretime ilişkin kararlar/hedefler:
1. Bilimsel araştırma, topluma hizmet ve uluslararasılaşma anlayışına dayanan öğrenci ve öğrenme odaklı eğitim modeli ile bilginin farkında olan, bilgiye ulaşmanın yollarını bilen, ulaştığı bilgiyi anlamlandırarak öğrenen, öğrenmiş olduğu bilgilerden yeni bilgiler üretebilen, ürettiği bilgileri sorun çözmede kullanabilen, eleştirel düşünme ve yaratıcılık becerilerini geliştiren, meslek alanının gerektirdiği yeterliklere sahip, üretken, etkili iletişim kuran, doğal ve toplumsal sorunlara duyarlı, çok kültürlü, sosyokültürel ve entelektüel yönden güçlü, sosyal sorumluluk bilinci yüksek, etik değerleri benimsemiş, farklılıkları zenginlik gören nitelikli mezunlar ve dünya vatandaşı yetiştirmek.
2. Tek yönlü bilgi aktarımının, yoğun derslerin, öğrencinin dinleyici olduğu geleneksel eğitim modeli yerine; öğrencinin katılımcı olduğu, etkileşimli, çok yönlü, teşvik edici, beceri geliştirici, takımcı, analitik düşünceli, sorgulayıcı, yapay zekâ kullanımını, dijital dönüşümü, ileri teknolojik alt yapıyı, AR-GE faaliyetlerini ve toplumsal gelişmeleri önemseyen, teorik ders yükü azaltılmış teknoloji ve uygulama temelli, çok disiplinli programları içeren, sürekli özdeğerlendirme iyileştirme nitelikli öğrenci ve öğrenme odaklı eğitim modelini gerçekleştirmek.
3. Üniversite içini öğrenme-öğretme ortamı olarak düzenlemek, öğrenmeye dayalı bir yaklaşımı güçlendirmek, her öğrenci için erişilebilirliği sağlayan, onları öğretim sürecine katan ve sorunların çözümü üzerinde düşündüren, eğitim süreçlerini sevgiye, hoşgörüye dayandıran, farklılıklara ve çeşitliliğe saygı duyan anlayışı benimsetmek.
4. Öğrencilere rehberlik eden, öğrenmeyi kolaylaştıran, araştıran ve öğrendiklerini paylaşan, yaşam boyu öğrenme inancını taşıyan, kendini geliştiren, etik davranan, mentorluk yapabilen, yenilikçi ve değişimci anlayışlı, gerekli bilgi ve becerilere sahip öğretim elemanlarını istihdam etmek.
5. Eşit eğitim alma hakkı ilkesi çerçevesinde, öğrencilerin dil, din, ırk, cinsiyet ve engellilik durumunu ayırt etmeden eğitim-öğretim faaliyetlerinden en üst düzeyde yararlanmalarını sağlamak.
6. Ulusal ihtiyaçlar ve mesleki yeterlilikler çerçevesinde uluslararası standartlarda, rekabet edebilir bir dünya üniversitesi hedefinde eğitim-öğretim hizmeti sunmak.
7. Eğitim-öğretim-araştırma altyapısının tüm çıktılarını Üniversite-Sektör iş birlikleriyle topluma katkı olarak sunmak.
8. Nitelikli uluslararasılaşma hedefi doğrultusunda uluslararası program ve öğrenci sayısını artırmak, program akreditasyonlarına, ortak programlar ve projelere, öğrenci ve akademik/idari personel değişimine önem vermek.
9. Asgari %60 hedefli ders ve sınıf başarısına ulaşmada ve bunun ölçümünde; klasik ölçme uygulama araçlarının yanı sıra, bilgi ve becerileri değerlendiren performans ödevi, proje, sunu, araştırma raporu, portfolyo çalışmaları gibi üst düzey öğrenmelerin ve bağıl değerlendirme gibi metotların kullanılmasını sağlamak.
10. Öğrenme ve öğretme süreçlerini, PUKÖ döngüsü (planlama, uygulama, kontrol etme, önlem alma) ile birlikte kalite güvence yaklaşımıyla yönetmek; öğrencinin program yeterliklerine ulaşma düzeyini, zamanında mezun olma durumunu, istihdam sürelerini, üniversitedeki memnuniyet düzeylerini izlemek, iyileştirme çalışmaları yapmak.
11. Öğrenci ve öğrenme odaklı eğitim gereği; öğrenme programı (müfredat, curriculum) tasarımı, öğrenme kazanımlarının tanımlanması ve izlenmesi, aktif-etkileşimli ders verme yöntemlerinin uygulanması, seçmeli ders sayılarının arttırılması, disiplinler arası etkinliklerin özendirilmesi, haftalık ders saatlerinin azaltılması, ders içeriklerinin sadeleştirilmesi, öğrencilerin ders dışı sosyokültürel etkinliklere yönelmelerini, entelektüel düzeylerini yükseltmeyi sağlamak.